søndag 19. desember 2010

Pene barn av saus?

Jeg er ingen Hellstrøm på kjøkkenet og har sikkert ikke hans eminente smaksløker heller. For jeg synes noen av ferdigsausene er helt ok når man har det travelt. To minutt i micro -og voilá! Her forleden tenkte jeg å prøve en ny smak og plukket med meg en "Red Wine". Plassert midt iblandt favorittene mine med identisk design. "Heat & enjoy" sto det så fint. Fra de eldre kan vi få høre at man får pene barn av å spise brent mat. Man kan bare håpe!


Inn i micro'n - 2 min - Start! Før jeg nådde komfyren der pasta og kyllingfilét nesten var klar, lyste hele kjøkkenet opp med blinkende blått lys -omtrent som i et skipsverft i krigstid der alt sveises samtidig. Jeg har vært ute én og annen vinternatt og er ikke så skvetten av meg. Men det her var så ille at min første impuls var å kaste meg i bakken, -for dette var noe annet enn en gjenglemt gaffel.. Og den lyden! Men etter en rolig, fattet og samlet gjennomgang av alle alternativer, var det jo åpenbart at det værste var det beste. Jeg måtte nok nærme meg beistet og få stoppet spetakkelet. Da jeg åpnet døra, -veltet røyken ut og sauspakken var innlemmet i flammer. Altså -de slikket opp i taket inni micro'n. Mitt første panikk-artede blås var som å hive bensin på bålet. De to neste gjorde heldigvis ende på hele seansen. Ja rent bortsett fra en hylende røykvarsler og noe pustebesvær da.





Over: Ironi kan f.eks. beskrives som når veiledningen for bruk i microbølgeovn er svidd bort, og ovnen ser ut som om den har vært med i en episode av "Mythbusters".

Temperaturen ble så høy at pakken "sveiset" seg fast i det ildfaste fatet -som sprakk i små biter. Ved nærmere ettersyn så jeg at sausen var fra en annen produsent enn mine gamle favoritter. Denne havna ikke akkurat på favoritt-lista med dette. Og ja -jeg fulgte veiledningen.

Når dét er sagt, er vel dette en situasjon som både kan og bør forebygges av en produsent.
-Uansett om sluttbrukeren er så evneveik som meg selv. Opptrinnet varte kanskje bare 15-20 sekunder, men det var definitivt litt mer action enn jeg hadde bestillt den dagen. Og innholdet? tenker du kanskje. Det var utrolig nok intakt i en noe deformert og brent pakke. Jeg vet ikke om jeg får pene -eller muterte barn. Men hva kan jeg si? Jeg var sulten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar