mandag 17. januar 2011

Nytt skjellsord

Stereotypen på en byråkrat som litt grå, kjedelig, kald og firkantet er vel ganske universal. Uansett hvem eller hvor i verden man spør. Men jeg ser en snodig trend på fremmarsj rundt på diverse diskusjonsforum og mange kommentarfelt.

Bannskap
Nå er visst ordet byråkrat  -i seg selv blitt et kraftfullt skjellsord hos mange. Helt fri for andre beskrivende superlativer, -finner vi nå svært så mange innleggs-overskrifter av typen: "Bare byråkrater!", "En gjeng med byråkrater!" osv etterfulgt av ...la oss si engasjerte tekster
-fulle av utropstegn..

Naturlig 
For mange av oss vil det jo ligge litt i sakens natur -når temaet har med offentlig forvaltning å gjøre. Jeg tror neppe innleggene hadde vært noe mindre flammende om det var vaktmesteren som skulle ha behandlet sakene våre. Når dét er sagt, vil jeg understreke at jeg slutter meg helhjertet til mye av kritikken forøvrig mot byråkratiet vi har i lille Norge.





Trendsetter
Det mest slående med denne nye trenden synes jeg er gjengangeren som synes å inspirere dem mest av alle: NAV -Denne tross alt beskjedne andelen av det totale byråkratiet har altså egenhendig klart kunststykket å gi de stakkars byråkratene et enda dårligere ry enn de hadde fra før! Og hvem andre i hele verden enn dem kunne klart dét? Vi gratulerer og sender en singel og t-skjorte i posten..

Status
Kanskje må vi snart oppdatere ordet i alle leksikon og på wikipedia?

Om "byråkrat" nå offisiellt er bannskap, -finnes det vel bare én sikker måte å få testet ut skikkelig. Neste søndag klokka kvart over elleve planlegger jeg å sparke opp kirkedøra og rope det ut. Hvis noen snur seg og ser stygt på meg, -så har vi svaret...

TO BE CONTINUED

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar